DICCIONARI D'AUTORS I OBRES DE RELIGIOSOS CARMELITES DESCALÇOS A LA PROVÍNCIA DE SANT JOSEP DE CATALUNYA I TERRES DE PARLA CATALANA (1586-1835)

 

Anna Maria de Sant Josep, Berguedà Osona (1616-1670)

Marianna Berguedà Osona va néixer a Vic el 1616. Era filla de Francesc Berguedà, doctor en drets, i de Maria Osona Mongraula. La seva mare i la germana professaren al nou convent del Carmel descalç a Vic (1638), amb els noms de Maria de les Llagues (1591-1650) i de Teresa de Jesús, Berguedà Osona (1621-1640), fundació que contribuïren a dotar amb el patrimoni familiar. Sobre la relació del llinatge Berguedà, de Vic, amb el Carmel vegeu les entrades corresponents a Isabel de l'Esperit Sant, Berguedà Bover (1647-1683) i Lluís de Sant Josep, Berguedà (1578-1640).

Prof.: Barcelona, 13.2.1632.

Va ser sotspriora, mestra de novícies i priora. El 1653, els superiors l’enviaren de priora al monestir de Mataró, fundat cinc anys abans; s’hi va estar deu anys fins que tornà a Barcelona, on va morir el 16.5.1670.

Tot i la clausura conventual, va mantenir relació amb algunes de les personalitats eclesiàstiques més rellevants del context polític de la guerra dels Segadors, com els bisbes de Solsona, Vicenç de Margarit i de Biure (1603-1672), i el de Babilònia, Bernat de Santa Teresa, Duval (1597-1669), o l’erudit francès Pèire de Marca (1594-1662).

De la seva biografia: “Murió su padre, y su madre viuda, con tan vivo sentimiento de la muerte de su marido, que con este desengaño le dio Dios an un desasimiento de todo lo criado,con que se retiró de todas las cosas del siglo, y con sus dos hijas vivían tan retiradas que, estando en el mundo, paresían religiosas; tenían orasión, y a la más niña, que debía ser de de 3 o 4 años la hazía acordar la presencia de Dios. Dioles deseo de fundar un convento de nuestra orden, y como la madre Anna María, que era la mayor y la muy ensendida en los fervorosos deseos de ser religiosa, los quales cresía con la gran freqüencia de las comuniones que por la gran puresa de su alma, desde los nueve años le avían dado lisensia sus confesores para que comulgase cada día, y asíasele muy largo aguardar el tiempo de la fundación, el qual, por breve que fuese, avían de pasar algunos años, y así se concertó con su madre, que con la hija menor hiso la fundación a su tiempo y en Vique, adonde fundó el convento sujeto al ordinario. Vivieron y murieron madre e hija an opinión de mucha santidat. Nuestra madre Anna María no las quiso aguardar, y a los 15 años tomó el ábito en esta casa el año 1631, y profesó al siguiente [...].

Trayía una cruz texida de puntas de hierro a las espaldas y cadenillas en los brasos y piernas, disiplinas de oritgas y otras cosas extraordinarias; mortificávase en el gusto, y trayía en la boca cosas amargas a imitación de la hiel y vinagre de Christo, nuestro señor; derramávase en los brasos y piernas gotas de zera hirviendo tan sin piedat que se levantava la piel y quedavan las señales para mucho tiempo. Velava en oración gran parte de la noche, y algunas vezes se quedaba asta la mañana de rodillas. La obediencia la moderó, no dándole lizensia que velase más asta la media noche; levantávase antes que la comunidad sino eran festividades grandes, como las Pasquas y las de la Resurección madrugava mucho con la consideración de acompañar las Marías al sepulcro en busca de Christo nuestro señor, y era muy apasionada a la oración, adonde le hiso Dios grandes mercedes. El día que profesó le dio un sentimiento grande que se deshasía en lágrimas, comunicóle una notisia de la Santíssima Trinidat, y sintió que el verbo eterno se desposó con ella; tenía otras muchas noticias de la divinidat y otras muchas ilustraciones. Un día dixo a una religiosa (era la madre Ceçilia del Niño Jesús, que ella misma lo refiere en el elogio que dexó escrito desta madre, del qual he trasladado lo que aquí scrivo):

‘Díxole un día que avía mostrado en representación en sierto lugar todo lo que dize Sant Juan del Apocalipsi, de aquellos 4 animales y serafines, y entendió grandes misterios y sobreste su fundamento, y las 3 virtudes: fe, esperansa y caridat, compuso y scribió un libro, el qual yo tuve en mis manos (dize la misma religiosa aquí nombrada), y por ser mucha su humildat, entendiendo se av[r]ía publicado, lo sacó de manos de sus confesores y lo quemó, por aver en él algunas cosas sobrenaturales, pero el confesor, que era el Padre Fray Juan de la Virgen, se debió quedar con algún traslado, porque se a tenido noticia de averlo allado en un convento de religiosos’.

Componía versos muy excelentes y spirituales, escribía muy bien y con tal modo que alcansava quanto quería. Scrivió a la reyna de Fransia sobre la entrada de una noviçia, que causó mucho ruydo por azerlo con disgusto de su madre, que la quería sacar del convento. Hiso su magestad mucha estima de la carta, y se inclinó a la piedat de la súplica, que fue grande alivio de la comunidat. Escrivió al señor don Juan de Austria, y él hiso tanto apresio de su carta que preguntó a un religioso nuestro quién era aquella monja, respondióle era una gran religiosa, y su altesa dixo: ‘Bien se conoce con lo que scrive’. El señor obispo de Solsona y el de Babilonia la estimaron mucho, y tenían gran concepto de su virtud, y otras muchas personas de cuenta asían lo mismo, pero entre todos el que más se esmeró en la estimación de la madre era el señor Juanetín Doria, que le comunicava su alma, y tenía sus palabras por oráculos, y siempre la llamava su madre. Tenía ella tanta enteresa en defender la verdat y la innosensia que habló en favor della y de los superiores que en tiempo de Fransia por algunas falsas suspechas y rasones de estado, desterraron algunos, y otros huyían y, con el zelo de la religión que tenia, habló un día en orden a esto al señor de la Marca, que era un gran señor francés, y de gran puesto, y era hombre muy temido y que pocos querían empeñarse con él, pero ella, con gran libertad, le propuso su negocio, y defendía la verdat con tanta enteresa y peso de rasones que, admirado y espantado el francés, salió del locutorio disiendo: ‘Esta monja es un demonio’, admirando el ánimo de la religiosa, que con un presidente de tanto respeto y que todos le temían, uviese tenido tan reñida contienda, pero dávasele Dios y la justicia, por cuyo respeto ablava.”

 

OBRA

1. Correspondència amb Juan Lozano, benedictí, ermità de Santa Magdalena (m. 1707).

No conservada. Únicament es té referència de les cartes que l’ermità de Santa Magdalena, Juan Lozano, que havia pres l’hàbit el 1656 i va morir el 1707, havia escrit a la religiosa carmelita descalça. Lògicament devien existir també les que la monja va adreçar a l’ermità. Les cartes del monjo, que es conservaven al convent de Mataró, van desaparèixer durant la guerra civil. Per tant, la seva relació epistolar estaria circumscrita com a molt al període comprès entre 1656-1670, i amb tota seguretat al temps que Anna Maria de Sant Josep va formar part de la comunitat de Mataró (1656-1663).

2. Cartes a Anna d'Àustria, reina de França, Joan Josep d’Àustria, el virrei mariscal de la Motte-Houdancourt i a Giannettino Doria.

Notícia extreta de la nota transcrita anteriorment.

3. Tractat espiritual.

Segons la mateixa font, va redactar un tractat espiritual, que després destruí, tot i que hi ha notícia de l’existència d’alguna còpia ms. a partir de l’exemplar que va lliurar al seu confessor, el carmelita descalç Joan de la Verge, Calbís (1590-1667).

4. Poesia espiritual.

 

BIBLIOGRAFIA

Recoder, Josep. Glorias teresianas de Cataluña, publicadas con motivo del tercer aniversario de la fundación del convento de carmelitas descalzas de Barcelona. Barcelona: La Hormiga de Oro, 1888, p. 435-439. // Busquets, Joan. “Bisbes espanyols i francesos a Catalunya durant la Guerra dels Segadors”. Dins: El Barroc català. Barcelona: Quaderns Crema, 1989, p. 61-87. // Beltran Larroya 1990: 178, 199, 383, 384. // Zaragoza Pascual, Ernest. Els ermitans de Montserrat: història d'una institució benedictina singular. Barcelona: PAM, 1993, p. 49. // DHEC, I, 289; II, 550-551. // Bergin, Joseph. Crown, Church, and Episcopate under Louis XIV. Yale University Press, 2004, p. 21, 89. // Fernández Terricabras, Ignasi. “El Tractat dels Pirineus i el patronat eclesiàstic. Família i religió a la diòcesi d’Elna-Perpinyà”. Dins: Del Tractat dels Pirineus [1659] a l’Europa del segle XXI. Un model en construcció? Barcelona: Generalitat de Catalunya; Museu d'Història de Catalunya, 2010, p. 325-334. // Gras, M. M. 2013c. // Viola, Ramiro. “Mons. fra Pedro de Santiago”. Bisbat de Lleida [en línia] http://www.bisbatlleida.org/persona-historica/mons-fra-pedro-de-santiago [Consulta: 19.1.2014]

 

ARXIU

ACDCB, Elogios, 26-31. // AHCB, Notarial, XVII/4: Llibre de confirmacions fetes a Barcelona i Girona pel bisbe de Babilònia (1647-1648).

 

ANNEX

La biògrafa de la monja, citada a la necrològica, és Cecília del Nen Jesús, Corts Hernàndez (1606-1689).

El bisbe de Babilònia es deia Jean Duval (Auxerre, França, 1597 - París, 1669). Professà als carmelites descalços de París (1615) amb el nom de Bernat de Santa Teresa i fou consagrat bisbe de Babilònia (Iraq) el 1638. Aviat, però, renuncià a la seu i se'n tornà a França, on era quan li encomanaren (1647) l´administració dels bisbats de Girona i Barcelona, en plena guerra dels Segadors. Hi romangué tan sols un any, per raons de salut. La missió del bisbe de Babilónia al Principat fou principalment d’ordre pastoral, encara que no hi mancaren les connotacions polítiques. Com a bisbe dimissionari va viure fins a la seva mort (11.4.1669) al convent dels carmelites descalços de París.

El bisbe de Solsona que s’esmenta ha de ser Vicenç Margarit i Biure (1603-1672). L’any 1639 havia estat designat bisbe de Solsona Pedro de Santiago Anglada y Sánchez (1639-1644). Es resistí a assistir a les corts convocades per Pau Claris, i reuní tres sínodes; en el segon publicà les constitucions sinodals i en el tercer fou obligat a marxar a l’exili per la seva fidelitat a Felip IV. Fugí cap a Aragó i s’uní a l’exèrcit castellà, que envaí Catalunya per la Franja de Ponent. Continuà regint la diòcesi, mitjançant un vicari general, fins al desembre de 1644, en què va ésser elegit bisbe de Lleida. Hi havia preconitzats dos bisbes alhora: Josep de Laínez, nomenat per Felip IV, i el nomenat per Lluís XIV de França, Vicenç Margarit, frare dominicà des de molt jove, doctor en teologia i germà del cabdill revoltat Josep Margarit. La diòcesi de Solsona, ocupada pels francesos entre 1644-1655, va estar tretze anys sense bisbe, ja que cap dels dos nomenats no va poder prendre possessió del bisbat. El rei de França va presentar Margarit successivament als bisbats de Lleida (1642), Solsona (1646), Barcelona (1651) i Elna (1658), però Vicenç no va obtenir mai la confirmació papal d’aquests nomenaments. L’indult de Climent IX a Lluís XIV per designar els bisbes d’Elna-Perpinyà va permetre, deu anys després de la seva designació pel rei, la consagració episcopal de Margarit, quan ja tenia 65 anys, el 1669. Va ocupar la dignitat episcopal fins a la seva mort el 1672.

[MGC]

 

 

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