• Cerca general
  • Cerca per camps
  • Cerca per matèries

 

 

 

 

 

Id MCEM: 793

Ciutat Montserrat

Biblioteca / Arxiu:  Biblioteca del Monestir

Signatura: Ms. 68

Signatures antigues: 

Data: XVI 2a m.

Llengua:  Catalā

Suport: Paper

Mides: 210 x 150 mm

Folis: F. 2-343 + 8

Copista: 

Enquadernació:  Sense enquadernar, només relligat

Llom: 

Procedència: 

Estat de conservació:  Acčfal. Efecte corrosiu de la tinta

Ornamentació: Notes al marge. Paper retallat a la part inferior i el caire tenyit amb tinta vermella

Matèries: Sermons

Autor:  Antoni Alfaig (m. 1572)

Títol:  [Sermons]

Contingut

[1] F. 2-4v [A l'angle superior dret al costat del nombre 2]. "Textual o virtual". Inc. (incomplet): "[...] bona y mala obra, que la bona sens bona intenció és mala, com dar almoyna, predicar y orar per guany o vanaglòria".
[2] F. 5-8v: "Sermó de la fèria sexta, primera [domínica] de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro, etc.' (Iohel 2)". Inc.: "Natural cosa és y necessària als malalts cercar y procurar metge y medicines".
[3] F. 9-12v: "Sermó de la domínica ia sancta Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Diu lo gran apòstol sant Pau Ad colo. 4: “Sermo vester semper in [gratia] sale sit conditus"'.
[4] F. 13-16v: "Sermó de la mateixa domínica aprés de vespres". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde' (Iohel 2)". Inc.: "Sentència és comuna y ordinària que “virtus in medium est"'; al marge: "Aristoteles 7 [...] Phis. [...] 18".
[5] F. 17-20v: "Sermó de la fèria 2 de la ia domínica de la 4ma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro, etc.' (Iohel 2)". Inc.: "Sentència és del gran apòstol sant Pere: “Non consonabitur nisi qui legitime certaverit"'.
[6] F. 21-24v: "Dimecres aprés de lo i diumenge de Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro, etc' (Iohel 2)". Inc.: "Regla és y sentència philosòphica: “Generatio unius est corruptio alterius"'; al marge: "Aristoteles De gene. corrupter. 17".
[7] F. 25-28v: "Divendres aprés de la i domínica de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Ioh., c. 2)". Inc.: "Sentència és y opinió verdadera de philòsophs y grans doctors, ço és, “forma in ens divinam, optimum et appetibile”, la qual és verdadera en tota criatura"; al marge: "Aristoteles li. 1 Phi., tex. 81, c. 9. S. Thomas ibidem".
[8] F. 29-32v: "Lo diumenge segon de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohe. 2)". Inc.: "Sentència és y regla molt verdadera del philòsoph: “Cognoscens proportionem istius vitae ad tempus sempiternum"'.
[9] F. 33-36v: "Sermó 2 del diumenge 2 de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohe. 2)". Inc.: "Sentència és vulgar, ordinària y philosòphica: “Qui tantum dicit nihil excludit”, que demane tot quant és vostre".
[10] F. 37-40v: "Sermó en lo dilluns del segon diumenge de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Considerant lo gran mal de què és lliurat lo peccador per la contricció y penitència".
[11] F. 41-44v: "Sermó en lo dimecres del 2 diumenge de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Sentència és philosòphica y molt verdadera que diu així: “Cognito fine, determinantur actiones quae ducunt ad ipsum et quae removent ab ipso”, clar està que si un home"; al marge: "Aristoteles, Eth., c. i, vel comentatores".
[12] F. 45-48v: "Sermó en lo divendres del segon diumenge de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Sentència és philosòphica y molt verdadera y de tots lloada, la qual relata axís: “Natura nihil facit frustra, non deficit in necessariis nec abundat in superfluis”, y açò diu un gentil y idòlatra"; al marge: "3 De anima, tex. 45".
[13] F. 49-52v: "Sermó en la domínica 3a de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Sentència és y molt verdadera dita per aquell gran philòsoph Plató in Timeo: “Anima est coniuncta corpori ut fruat scientie et virtutis"'.
[14] F. 53-56v: "2 sermó en la domínica 3a de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Natural cosa és a tot animal y molt més a l'home, fer les coses ab amor y esperança".
[15] F. 57-60v: "Sermó del dilluns de la 3a domínica de la Quaresma". [Sense tema]. Inc.: "Sentència és philosòphica y cosa natural y molt esperimentada: “Omne ens naturale desiderat per mansionem sempiternam”, lo qual és veritat en tota criatura insensible, sensible, angèlica y humana"; al marge: "Aristoteles, 2 De anima, com. 34".
[16] F. 61-64v: "Sermó del dimecres de la 3a domínica de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Sentència és philosòphica y molt verdadera: “Quid quod corrumpitur a suo contrario corrumpitur”, com apar que la aygua apague lo foch y que lo foch és calt y sech y la aygua freda y humida, vull dir, al propòsit, lo peccat y virtut, la gràcia y lo vici, Déu y lo dimoni són contraris"; al marge: "Aristoteles, li. De logi. et bone vita [sic]".
[17] F. 65-68v: "Sermó del divendres de la domínica 3a de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel [2,12])". Inc.: "Regla és y sentència philosòphica: “Natura non vadit de opposito ad oppositum sine mediis”, no pot alguna [cosa] mudar-se de un extrem a contrari o termini a un altre sens medis"; al marge: "Aristoteles, li. De sensu et sensibili".
[18] F. 69-72v: "Sermó de la domínica quarta de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Regla és y sentència philosòphica relatada per aquell gran philòsoph: “Omne recipiens est denudatum a natura recepti”, tota cosa que rep no tenia lo que rep"; al marge: "Aristoteles, De anima, c.o 61".
[19] F. 73-76v: "Sermó de la domínica quarta de la Quaresma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Regla és y sentència philosòphica verdadera y molt usada"; al marge: "Li. 5 Ethi.".
[20] F. 77-80v: "Sermó del dilluns de la domínica 4a de la 40a". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Considerant aquell gran philòsoph la inconstància y variació de les natures".
[21] F. 81-84v: "Sermó del dimecres de la domínica quarta de la 40a". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Diu aquell gran philòsoph una sentència molt verdadera y de tots usada y és: “Principium in maximum et omnium dificillimum”. De aquí ve un refran y proverbi llatí"; al marge: "Aristoteles, lib. De [...], c. 12".
[22] F. 85-88v: "Sermó del divendres de la domínica quarta de la 40ma". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Diu aquell gran philòsoph: “Non facile potest [?] inaudi qui sobrius est, sed qui est ebrius, nec qui est vigiled [sic] qui est dormiens”, y molt millor diu aquell tan gran y omnipotent Déu: “Vigilate ne intretis in tentationem"'; al marge: "Aristoteles, li. 5 Poli.".
[23] F. 89-92v: "Sermó de la domínica quinta que·s diu in Passione". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohel 2)". Inc.: "Sentència és philosòphica y molt verdadera dita per axís: “Quanto aliquid magis accedit ad medium tanto est melius, et quo magis recedit hoc est prius”, y diu lo mateix Arist[ote]lis, De anima: “[...] medium iudex est extremorum quod [...] alterum"'; al marge: "Aristoteles, li. 4 Topi., tractatu 3, c. 1; 2 Eth., c. 6".
[24] F. 93-96v: "Sermó 2 de la [domínica] quinta, dita in Passione". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro, etc.' (Iohel 2)". Inc.: "Sentència és philosòphica natural que diu: “Uniqumque id est delectabile quod amat”. Y Diògenes diu: “Curat quisque maxime id quod maxime diligit”. Y millor que tots nostre senyor Déu"; al marge: "Aristoteles, li. 1 Ethi., c. 41".
[25] F. 97-100v: "Sermó en lo dilluns de la domínica quinta que·s diu in Passione". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro, etc.' (Iohelis 2)". Inc.: "Diu aquell gran philòsoph, y molt bé: “Cognito fine, determinant actiones quae ducunt ad ipsum et [...]"'; al marge: "Aristoteles, 1 De anima, c. 1".
[26] F. 101-104v: "Sermó del dimecres de la domínica in Passione". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro, etc.' (Iohelis 2)". Inc.: "Diu lo gran philòsoph: “Beata est omnia quae non fuerit infecta, praevius operationibus hoc mundi cuius delectationes [...]"'; al marge: "Liber De morte".
[27] F. 105-108v: "Sermó de lo divendres de la domínica in Passionis". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro, etc.' (Iohel 2)". Inc.: "Sentència és philosòphica"; al marge: "Aristoteles, 1 li. Retho".
[28] F. 109-112v: "Sermo in dominicam in Ramis palmarum". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro, etc.' (Iohel 2)". Inc.: "Regla és universal y verdadera: “Solus bonus homo"'; al marge: "Aristoteles, 4 Ethi., 9".
[29] F. 113-116v: "Sermó 2 en lo diumenge de Rams". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohelis 2)". Inc.: "Sentència cathòlica y molt verdadera: “Nihil est generalius et ideo similius"'; al marge: "Apuleius, De deo Socratis".
[30] F. 117-120v: "Sermó del dilluns sant". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohelis 2)". Inc.: "Regla y sentència molt santa y per"; al marge: "Apuleius, De deo Socratis".
[31] F. 121-124v: "Sermó del dimecres sant". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohelis 2)". Al marge: "Boetius, li. 3 De con., prosa 5" [la resta, il·legible].
[32] F. 125-128v: "Sermó en lo dijous sant". Tema: "'Convertimini ad me in toto corde vestro' (Iohelis 2)". Inc.: "Diu nostre senyor Déu i senyor Jesucrist: “Ego sum panis vivus qui de coelo descendit, si quis manducaveris [sic]"'.
[33] F. 129-169v: "Passio domini nostri Jesu Christi". "Segueix-se la passió crudelíssima de Jesuchrist, Déu y home verdader, creador y senyor universal de tota creatura y redemptor de la naturalesa humana, al qual suplich humilment me faci d'ella participar ara y per sempre. Amén". Tema: "'Quia expedit vobis ut unus moriatur homo pro populo et non tota gens pereat' (Ioannis, c. xi)". Pròleg: "Entre totes les virtuts y perfeccions de la ànima".
F. 130: "[Aquest] sermó haurà 4 parts succintes y breus, y encara que n'hage matèria per plorar y predicar tota la vida, però abreviaré quant poré. En la 1a declararé les paraules del tema. En la 2 declararé una qüestió y dubte. En la 3 daré les causes què y per què Jesuchrist patí. En la 4 diré la virtut, effecte, fruit y bé que de la passió de Jesucrist, Déu senyor y redemptor nostre, se n'[ha] seguit". Inc.: "En 2 maneres se pot entendre lo tema".
F. 132, al marge: "2 part". "N'y [ha] un[a] gran dificultat y dubte: si ere necessari que Jesucrist patís y morís".
F. 137: "En aquesta 3 part del sermó diré com propòsit, al principi, les causes, la orde, modo y crueltat d'esta passió y mort de nostre Déu, senyor y redemptor nostre. Per 4 raons, coses y causes volgué Jesucrist patir y morir" [segueixen, els f., recremats i desfets].
[34] F. 170-172v: "Sermo in conceptione sanctissimae virginis Mariae". Tema: "'Et factum est post circulum dierum, concepit Anna, et peperit filiam et vocavit nomen ei[u]s Samuel' ([1Sa 1,20])". Inc.: "De moltes dones maridades y casades, devotes, santes y amigues de Déu se mostra en la divina Scriptura".
[35] F. 177-182v: "Sermó en lo diumenge de l'Advent". Tema: "'Ecce Rex tuus - super asinam et pullum' ([Mt 21,5])". Inc.: "Sentència és del grand sant Thomàs y de tots los sants docto[r]s, confirmada per lo mateix Déu -Ioannis-, ço és, ninguna obra o actió encara que en si y de si sia bona".
[36] F. 183-187v: "Sermó en lo segon diumenge de l'Advent". Tema: "'Tunc videbunt - et magestate' (Luc. 21)". Inc.: "Natural y ordinària cosa és als bons pares desijar y procurar la pau, virtut y bondat dels fills y apartar-los de vicis y de vicioses companyies ab amor, temor".
[37] F. 188-192v: "Sermó en lo 3 diumenge de l'Advent". Tema: "'Ecce ego mitto angelum meum ante faciem tuam' ([Mt 11,10])". Inc.: "Sentència és o regla philosòphica, “forma in qua dat rem rei”, natural com lo home “est animal rationale, leo rugibile' y també accidental".
[38] F. 193-194v: "Sermó segon de la mateixa domínica de l'Advent". Tema: "'Ecce Rex tuus venit tibi mansuetus' (Math., 21 ca.)". Inc.: "Dita la mateixa salutació susdita di<r>ns lo present sermó, aurà 5 parts. En la 1, declararé la causa de la nostra inquietut y descontentament y la excelència del 3 Advent divinal, 3 perquè Déu".
[39] F. 195-200v: "Sermó en lo quart diumenge de l'Advent de nostre Senyor". Tema: "'Ecce Rex tuus venit tibi"'. Inc.: "Sentència és del gran sant Pau: “Horrendum [est] <in> incidere in manus Dei viventis' (Heb. 10); quant un home peque y és pres y à de ser examinat".
[40] F. 201-212: "Sermó 2 de la mateixa domínica quarta". Tema: "'Ecce Rex tuus venit tibi' (Math., 21 ca.)". Inc.: "Desijant nostre senyor Déu omnipotent nostra salvació, nos amoneste y avise que estigam a punt y que no·ns descuydem dient: “Videte, vigilate, orate ne scitis in quo tempus sit [...]"'.
[41] F. 212v: "Sermó en lo dia de sant Steve, protomàrtir". Tema: "'Domine Iesu ne statuas illis hoc peccatum' (Act. 7)" [sense text].
[42] F. 217-220v: "In dominica Septuagesima. Sermó per a provocar al poble a penitència y a la oració". Tema: "'Nisi poenitentiam habueritis, omnes simul peribitis' (Lucae 13)". Inc.: "Aquell nostre gran y omnipotent Déu mostre lo admirable amor, voluntat y gana que té de la nostra salvació en moltes maneres y vies y especialment en avisar-nos los mals, tribulacions y treballs que an de venir".
[43] F. 221-224v: "Sermó en lo diumenge de la Sexagèsima". Tema: "'Nisi poenitentiam egeritis, omnes simul peribitis' (Lucae 13)". Inc.: "Mane la santa mare Sglésia, y justíssimament, so graves penes y censures, als senyors metges y barbe[r]s, que “ante omnia procurem y manem al malalt que prenem o tenem en cura, que face penitència, que·s confesse y combregue"'; al marge: "I Decretal s. Gre., li. 3 De peni. et remi. casum infirmitatis corporalis".
[44] F. 225-228v: "Sermó de la domínica in Quinquagesima". Tema: "'Nisi poenitentiam egeritis, omnes simul peribitis' (Lucae 13)". Inc.: "Sentència és de tots los docto[r]s, sellada y confirmada, y la mateixa ley divina, y obrada per aquella divina y real magestat al Fill de Déu humanat".
[45] F. 229-231v, tema: "'Nisi poenitentiam egeritis, omnes simul peribitis' (Lucae 13)". Inc.: "Diu aquell sant y reverend propheta, il·luminat de l'Esperit Sant, una prophecia que vuy és complida: “Iratus est furore Dominus in populum suum, et abominatus est hereditatem suam; et tradidit eos in manus gentium' et “dimisi eos secundum desideria cordis eorum; ibunt [in] adinventionibus suis' [Sl 105,40; 80,13]. Horrenda y espantable prophecia, però sentència fulminada y dada".
[46] F. 232 Inc.: "Sentència és de tots los sants docto[r]s y concilis y assí mateix Déu: que la oració vocal o mental “est elevatio mentis in Deum [...]”. Dons mal pot anar el que parle, negocie, passege, riu".
[47] F. 233-235v: "Sermó en la domínica in Passione". Tema: "'Quis ex vobis arguet me de peccato?' (Ioa., c. 8)". Inc.: "Sentència philosòphica és molt verdadera: “Omnis natus tendit ad aliquid terminum per debita media”, ço és: tot moviment natural <al>, artificial o moral va y tire a algun terme, y si per los migs al tal si ordenats, com la aygua de son natural freda y humida posada en la olla al foch"; al marge: "Aristoteles, li. [...] Phis., c. [...]".
[48] F. 236-239v: "Sermó en la domínica in Passione" Tema: "Si veritatem dico vobis quare non creditis mihi' (Ioa. 8)". Inc.: "Opinió és y sentència philosòphica: “Tria faciunt alicuius dictum credibile: prudentia, virtus, benevolentia”; y dons la causa perquè no creen"; al marge: "Aris., 2 li. Politica".
[49] F. 241-243v: "Sermó en la domínica 5 in 40a dita in Passione". Tema: "'Qui ex Deo est - non estis' (Ioa. 8)". Inc.: "Diu aquell gran sant savi y real propheta David una sentència, entre altres, a la salut de les ànimes molt necessària y és la següent: “Audi filia - Deus tuus”. Segons la lley divina y positiva y la sentència dels sants docto[r]s, tres coses són necessàries per a la salut de les ànimes".
[50] F. 245-248: "Sermó en lo diumenge de Rams". Tema: "'Solvite et adducite mihi' (Mth. 21, Mar. 11, Lucae [19,30], Ioan 12 [no té aquest verset])". Inc.: "Aquell gran y molt amich de Déu, patriarca Isaac, fill del patriarca Abraham".
[51] F. 248v-250v: "Sermó en lo diumenge de Rams". Tema: "Sobre lo mateix tema". Inc.: "Acostumaven los israelitas, quant morie algun gran home, fer grant plant y plor, vestint-se de dol. Durave lo plant 40 o més dies com en la mort del patriarca Jacob y de Moisès".
[52] F. 251-252v: "Sermó en lo dia de Pascua". Tema: "'Surrexit, non est hic' (Marci, ca. 15 [sic per 16,6])". Inc.: "Conte lo gran apòstol y evangelista sant Marc com al 3 dia, que fonch lo diumenge".
[53] F. 253-257: "Sermó en la fèria 2a de Pasqua de la santa Resurrecció". Tema: "'Mane nobiscum Domine - iam dies' (Lucae 24)". Inc.: "'Dies -com diu axís- est solis latio super terram, nox vero est solis absentia”, lo qual vem per experiència: lo sol se aturà y parà en temps del capità Josuè".
[54] F. 257v-260v: "Sermó en la fèria 3a de Pascua de Penthecostès". Tema: "'Ego sum pastor bonus' (Ioa., ca. [10,11])". Inc.: "Dita la salutació en lo present sermó, durà 3 parts. En la 1a contaré la història evangèlica. En la 2 provaré que no y à vuy bon pastor o prelat. En la 3, qui és bon pastor. Nostre senyor Déu Jesucrist, redemptor nostre, vent la malícia, supèrbia y ambició dels antics y moderns sacerdots, y la gran “libido dominandi"'.
[55] F. 261-263v: "Dominica in albis, prima dominica post Pascha". Tema: "'Pax vobis' (Ioannis, cap. 20)". Inc.: "Tres coses à de tenir el que à de sentenciar, concordar y pacificar als enemics y discordes".
[56] F. 264-265: "Dominica in albis. Alius sermo". Tema: "'Pax vobis"' [la resta, il·legible].
[57] F. 265-270v: "Sermó en lo segon dia de Pentecostès. 4 junii 1571". Tema: "'Sic Deus dilexit mundum ut Filium suum unigenitum daret' (Ioan. 3)". Inc.: "Opinió és y sentència universal de philòsophs y sants theòlecs que la vista és lo millor y més principal dels 5 sentiments, per 3 causes y raons".
[58] F. 271-274v: "Sermó en lo dia de la gran y santa Ascenció de nostre Senyor". Tema: "'Signa eos qui crediderint haec sequentur' (Marci, c. 16)". Inc.: "Moltes raons y causes tenen, lo dia de vuy, los cathòlics per celebrar-se, regozijar y festejar aquesta festa".
[59] F. 275-278v: "Sermó en la domínica intra octavas Ascensionis" [la resta, il·legible].
[60] F. 279-282v: "Sermó en lo dia de Penthecostès, ço és, Sinquagesma". Tema: "'Si quis diligit me - eum faciemus' (ex capite 14 santissimi Ioannis)". Inc.: "Proposada la salutació en lo present sermó, aurà 4 parts. En la ia co[n]citaré y breument la història evangèlica. 2, declararé què cosa és amar y amor y les differències d'ell. La 3, la causa [...] amor y la orde y modo com lo christià à de amar a Déu. En la 4, lo premi y corona que Déu darà al que verdaderament lo ame ara y aprés d'esta vida".
[61] F. 283-286v: "Sermó en lo dia de Penthecostès o Sinquagesma". Tema: "'Si quis diligit me - eum faciemus' (Ioa. 14)". Inc.: "Dicite la divina història en lo c. 2 del llibre dels Actes dels Apòstols, d'on se pren".
[62] F. 287-290v: "Sermó en lo 2 dia de Penthecostès o Sinquagesma". Tema: "'Hoc est autem iudicium - quam lucem' (ex ca. 3 sanctissimi Ioannis)". Inc.: "Conte la divina història en lo li. dels Actes, acciones [?] y maravelles" [la resta, il·legible].
[63] F. 291-298v: "Sermó en lo dia del santíssim Corpus de nostre senyor Déu salvador y redemptor". Tema: "'Ego sum panis vi[v]us qui - pro mundi vita' (Ioannis, cap. sexto)". Inc.: "Entre totes les virtuts morals, la humilitat y charitat són les més senyalades y a nostra salut y vida molt més necessàries" [la resta, il·legible].
[64] F. 299-303v: "Sermó en la festa del" [la resta, il·legible].
[65] F. 304-307v: "Sermó en lo dia de la festa del Corpus Domini y sanctíssim sacrament". Tema: "'Quis manducat [ex] hoc pane vivet in aeternum' (Io[a]n., c. 6)". Inc.: "Diu la Glosa ordinaria sobre aquestes paraules: “Sed pane, panem et aquam coram eis ut comedat et bibat”, que debaix de non [sic] de pa y aigua" [la resta, il·legible].
[66] F. 308-311v: "Sermó en lo dia de sant Joan Baptista". Tema: "'Quid putas puer iste erit? Etenim manus Domini erat cum illo' (Luce 1)". Inc.: "Molt bé y divinament fo que sant Joan Baptista és concebut y nat de pare Zacharies y de mare Elizabet, perquè Zacharies vol dir memòria del Senyor, el que es recorde de Déu, el qual figura el bon parlar" [la resta, il·legible].
[67] F. 312-316v: "Dominica nona post octavas Corporis Christi". Tema: "'Quid hoc audio de te? - villicare' (Lucae, c. 16)". Inc.: "Diuen sobre [?] Déu: “Filii huius saeculi prudentiores sunt filii lucis (in [Lc 16,8])" [la resta, il·legible].
[68] F. 317-319v: "Dominica x post octavas Corporis Christi". Tema: "'Volo ut protinus des mihi in disco caput Ioannis Baptistae' (Marci, cap. sextus)". Inc.: "Dita la salutació en lo present sermó, aurà 3 parts. En la ia contam la història evangèlica. En la 2 diré “quid est"' [la resta, il·legible].
[69] F. 320-323: "Dominica [il·legible] post octavas Corporis Christi" [la resta, il·legible].
[70] F. 324-326: "Sermó de la Anunciació del Senyor". Tema: "'Benedicta es tu - super terram' (Iudith 13)". Inc.: "Cosa és ordinària, natural, molt usada y acostumada entre los bons y virtuosos, conèixer, agrair, lloar y amar al Senyor".
[71] F. 328-331v: "Sermó en la festa del gran sant Ampeli". Tema: "'Psalite iusti - psalite illi' (ex psalmo 32)". Inc.: "Diu aquesta real i divina [...], aconselle y mane a tots los vivents en aquest món miserable y perillós: “Quis est homo qui vult vitam diligit dies, videre bonos? [al marge Ps 33]. Diverte a malo, et fac bonitatem, inquire pacem, et persequere eam”, ço és, qui vol la glòria y benaventurança que [...] o ningú, don[c]s, si voleu la vida pacífica, la gràcia y glòria, dexau lo camí ferrat y comúy preneu lo angost y stret que porta a la glòria" [la resta, il·legible].
[72] F. 332-335v: "Dominica quarta post Pascha". Tema: "'Abiicientes - animas vestras' (Iacobi, ca. i)". Inc.: "Exorte, amoneste y aconselle lo gran apòstol sant Jaume en la epístola que s'és cantada a tothom en general y als devots y fels christians en particular".
[73] F. 336-339: "Sermó en lo dia de nostre gran pare sant Benet" [la resta, il·legible].
[74] F. 340-342v: "Sermo dominica 18 post t[empus] Penthecosten". Tema: "'Diliges dominum Deum tuum in toto corde tuo et in tota anima tua, et in tota mente tua' ([al marge Math. 22; Mar. 12; Luce 10])". Inc.: "Diu lo senyor Déu per sant March, c. 22, una paràbola, similitut y exemple".
F. 344-345 [índex, amb la nota inicial següent]. "Aquest sermonari començà lo pare fra Antoni Alfaig, monjo d'esta sima, casa de nostra Senyora de Montserrat, en lo qual si alguna cosa herètica o errònea o a les bones costums contrària s'i trove, serà per ma ignorància, no malícia; estic en tot a la correcció de la santa mare Església romana".

Observacions: 

Per error probable d'impremta, Olivar dóna el nombre de 358 folis.

Al f. 265 hi ha una data escrita just després del títol del sermó: "4 junii 1571". La lletra i tinta és igual a la de la resta i bé podem pensar que fou en aquesta data que es predicà el sermó, recordable per alguna raó que ens és avui desconeguda, tot i la coincidència, amb pocs dies de diferència, amb l'acord entre el papat, Venècia i el rei hispà Felip II d'enllestir una armada, que el 7 de l'octubre vinent seria vencedora de la turca en el golf de Lepant.

El sermó [71] fa referència a un sant avui segurament inconegut de tothom, sant Ampeli, la seva memòria s'escau el dia 11 de febrer i el Martyrologium romanum ens assabenta que, amb una colla de companys, fou màrtir a l'inici del s. V en la persecució de Dioclecià, a l'àfrica, sota el mandat del procònsul Anolí, per haver celebrat la festa dominical.

Albareda reprodueix l'índex dels f. 344-345 amb aquesta nota: "Per ésser d'un monjo de la Casa, que desapareix cremada per la tinta, transcriurem íntegra, a dues columnes com en l'original, la Taula, que amb prou feines ja pot llegir-se". Avui, molt menys encara.

Bona cosa seria i lloable recuperar alguns fragments d'aquest ms. abans l'oxidació no n'esborri els f. encara avui llegibles. L'estat d'alguns dels seus sermons és ja il·legible, alguns f. desfets a miques i altres ben aviat seguiran la mateixa sort. Si més no per retenir un testimoni de la llengua del s. XVI, com és el cas del sermó 60, on llegim "concitar" amb el sentit de posar en moviment la narració evangèlica i l'atenció dels fidels, i també la paràfrasi, moribunda avui, "haver de". Com una mostra més, de llengua i ensems d'estil, reprodueixo dues línies més de l'incipit del sermó [19], interessant per la presència d'un refrany avui probablement perdut: "[...] y molt usada, la qual relate lo philòsoph: “Qui nihil restauratur habita, finiuntur velociter”, lo qual és un refran verificat: “Qui trau del graner, seller o bossa y mai n'[hi] met, al sòl se'n va tot dret"'; i del [21]: "[...] de aquí ve un refran y proverbi llatí: “Omnia principia versantur in difficillimum”, tot principi en qualsevulla cosa y obra corporal o espiritual, sciència speculativa o pràctica y en la vida y costums y penitència, és dificultós y de gran treball".

Entre els f. 183-184 hi ha enganxat un paperet de 155 x 210 mm, plegat, amb un comentari a Gn 9.

[JRP]

Bibliografia: 

MMMP 30, 003. // DESCR.: Albareda 1917: 94-95. Íd. 1928: 216-218. Baraut 1953: 362 i 382. Olivar 1977: 68. Repertori 1474-1620: IV, 180-189.

 

 

 


 

Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona.
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. informacio@iec.cat - Informació legal