Volum I
F. 1-1v: "Índice de las pláticas contenidas en este tomo".
[1] F. 9-[17] (1 f. s. n. + p. 1-15): "Plàtica sobre la oració del Pater Noster". "Petite et accipietis. Omnis qui petit accipit (Mat 7, 7 et 8)". Inc.: "Són més diferents los judicis de Déu dels judicis y sentiments los homes, singularment de aquells ab què nos persuadim poder o voler alguna cosa entre nosaltres".
[2] F. [18] (p. 17): "Mors peccatorum pessima (Psal. 33 v. 22). [No hi ha res més escrit en tot el foli].
[3] F. [20-25v] (p. 21-31), al marge: "Plàtica del manaments en general". "Custodite mandata Domini Dei vestri quae ego praecipio vobis. Ut bene sit tibi (Deuter. 4, 2 et 40)". Inc.: "Guardau los manaments de vostre Déu y senyor, que yo vos mano per a que siau ditxosos". [Als f. [25v-26] (p. 32-33) segueixen unes "Advertèncias" afegides per una altra mà diferent de la del copista].
[4] F. [28-33v] (p. 37-48), al marge: "Plàtica de la fee". "Sine fide impossibile est placere Deo (ad Heb. 11 v. 6). "Sens la fe és impossible agradar a Déu". Inc.: "1. Algunas ciutats hi ha en lo món que estan ab tal art y disposició que per entrar a ellas és necessari passar un pont, de manera que si voleu gustar de las delícias y divertiments que hi ha en ellas és necessari passar lo pont".
[5] F. [36-41] (p. 53-63), al marge: "Plàtica de la esperanza". "Qui sperat in Domino beatus est (Prov. 16, 20)". "El qui espera en lo Senyor és benaurat". Inc.: "Té la virtut de la esperansa lo segon lloch entre las virtuts theologals, la qual és una virtut que mira immediatament a Déu".
[6] F. [44-49v] (p. 69-80), al marge: "Plàtica de la caritat". Inc.: "Diliges Dominum Deum tuum ex tt. corde tuo et proximum tuum sicut te ipsum (Luc. 10 v. 27)". Inc.: "Si yo agués de expl[ic]ar-vos las alabansas, grandesa y perfecció de aquesta virtut de la caritat".
[7] F. [52-56v] (p. 85-94), al marge: "Plàtica de la virtud de la religió". "Dominum Deum tuum adorabis et illi soli servies (Math. cap. 4 v. 10; et Deu., cap. 6 v. 13)". Inc.: "Ja tenim explicat en las plàticas entecedents lo principal de 1 manament, que és lo exercici de las 3 virtuts theologals: fe, esperansa y caritat".
[8] F. [60-64v] (p. 101-110), al marge: "Plàtica de la superstició". "Veni adoratores adorabunt in spiritu et veritate (Joan. 4)". Inc.: "Explicadas ya las tres virtuts theologals y divinas, que miran a Déu".
[9] F. [68-73v] (p. 117-128), al marge: "Plàtica de la blasfèmia". "Qui blasphemaverit nomen Domini morte morietur (Leviticus, cap. 24 verso 16)". "El qui blasfemarà lo sant nom de Déu morirà". Inc.: "Entre los deleites y p[eca]ts contra las lleys humanas, lo que més se castiga per sa enormitat és lo p[eca]t o delicte de lesa magestat, com seria quant un súbdit".
[10] F. [76-81v] (p. 133-144), al marge: "Plàtica del jurament". "Jurationi non assuescat os tuum, multi enim casus in illa (Eccle. c. 23, 9)". "No se acostúmia la tua boca a jurar a menut, perquè hi ha moltas desgràcias". Inc.: "Aixís com jurar ab veritat, justícia y necessitat dóna gran gust a Déu nostre senyor, perquè és acte de religió ab lo qual se alaba y glorifica a Ell".
[11] F. [84-89v] (p. 149-160), al marge: "Plàtica del voto". "Vovete et reddite Domino Deo vestro (Psalm.)". "Feu vots y cumpliu-los tornant-vos a Déu vostre señor". Inc.: "Estam tan obligats, amats oyents meus, a ser agraïts a Déu nostre senyor".
[12] F. [91-99v] (p. 163-180): "Fills". "Honora patrem tuum et matrem tuam (Exod. 20; ad Eph. 6, 2)". Inc.: "Ab admirable conveniència diu sant Thomàs després dels 3 manaments que pertanyen a honrra y glòria de Déu, se'ns posa 2 dels que pertañen al pròxim".
[13] F. [100-107v] (p. 181-196): "Pares". "Vos, patres, educate filios vestros in disciplina et correctione Domini". Inc.: "1. Sant Pau, que en sas epístolas dóna reglas a tots los estats, instrueix també als pares".
[14] F. [108-130] (p. 197-241): "Matrimoni". "Mulieris bonae beatus vir (Ecc. 26 v. 1)". Inc.: "Es matèria també del 4 manament las obligacions mútuas que tenen entre si los casats, a hont hi ha moltas cosas que advertir y dignas no sols de ser sabudas sinó també rumiadas".
[15] F. [130v-134] (p. 242-249): "Amos y mossos". "Si quis suorum et maxime domesticorum curam non habet est indideli deterior (Timot.)". Inc.: "1. Vosaltres devíau pensar que ja teníam llest lo 4 manament. Dias ha que·ns dóna matèria per enseñar-vos lo que us importa saber".
[16] F. [135-141] (p. 251-263): "Madrastas, fillastras, sogras y noras". "Si quis suorum et maxime domesticorum curam non habet, fidem negavit et est infideli deterior (1 ad Thim. c. 5, v. 8)". Inc.: "Encara que los pares y fills tingan lo 1r lloch en lo 4 manament, ab tot vénen compresos en ells".
[17] F. [142-146v] (p. 265-274): "Si quis turpem se videri existimat super virgine sua quod sit superadultas et ita oportet fieri quod vult faciat non peccat si nubat (1 Cors. 1. v. 36)". "Esponsals". Inc.: "1. Lo gran pontífice de la Iglésia Benet XIV, oràculo de sabiduria y pasmo de erudició, ha escrit entre altres cosas de molta utilitat".
[18] F. [151-157v] (p. 283-296): "Non occides (Exodi 20, 13)". Inc.: "Faltava encara en lo 4rt manament tractar de las obligacions de altres superiors, com són p[are]s de república, batlles, regidors y altres, y de cada u en son ofici y empleo".
[19] F. [159-167v] (p. 299-316): "Plàtica de la correcció". "Correcció". "Corripe amicum saepe enim fit commissio (Eccle. 19, 15)". Inc.: "Ofici és de la caritat escusar las ofensas de Déu no solament pròpias sinó també dels altres".
[20] F. [170-175v] (p. 321-332), al marge: "Plàtica de escàndol". "Usquequo patiemur hoc scandalum (Ex. 10, 7)". "Fins a quan sufrirem aquest escàndol". Inc.: "Lo major tirà que té l'home és lo mateix home, especialment si aquest és escandalós".
[21] F. [177-184v] (p. 335-350), al marge: "6 manament". "Pensaments des[honestos]". "Qui viderit mulierem ad concupiscendam eam jam maechatus est in corde suo (March, 5, 28)". Inc.: "1. La matèria de aquest manament".
[22] F. [178-185] (p. 351-385): "Plàtica sobre las obras desh[onesta]s". "Si 2um carnem vixeritis morieminir". Inc.: "Fins ara vos he parlat de pensaments y paraulas que deveu fugir per a conservar la puresa".
[23] F. [188-195v] (p. 371-388): "Plàtica de las paraulas deshonestas". "Paraulas deshonestas". "Indiciplinatae loquellae non assuescat os suum (Eccle. cap. 23, v. 17)". Inc.: "Un apòlogo me servirà de introducció a esta plàtica". [Al f. [197] (p. 391) hi ha una nota relativa a la vida de santa Rosa de Viterbo].
[24] F. [198-210v] (p. 393-418). "Vae qui praedaris non ne et ipse praedaberis (Isai. 32)". "Furt". Inc.: "1. Si de mal just ve lo añell, mal profit farà la pell. Aquest és un adagi tan sabut com experimentat".
[25] F. [211-217v] (p. 419-432), al marge: "Resti[tució]". "Nemini quidquam debeatis (ad Rom. 13, 8)". Inc.: "Dihuen los naturals que hi ha una espècie de peix en la mar anomenat Aristano que·s deixa agafar ab grandíssima facilitat però a penas arriba lo pescador a tenir-lo en las mans que·s troba luego <luego> en una febra tan maligna que per instants li lleva la vida y·l deixa mort".
[26] F. [221-240] (p. 439-477): "Plàtica de la murmuració". "Murmuració". "Susurro et bilinguis maledictus (Eccl. 28)". Inc.: "Del judicar temeràriament y mal del pròxim se'n segueix ordinàriament las murmuracions".
[27] F. [241-246v] (p. 479-490): "Lingua ignis est universitas iniquitatis (Jacobi 3, 6)". Inc.: "1. Qui havia de pensar que una cosa tan xica com és la llengua sia lo foch més voraz, que redueix a cendras tot lo que arriba a tocar".
[28] F. [248-253] (p. 493-503), al marge: "Comunió". "Opus namque grande est neque enim homini praeparatur habitatio, sed Deo (1 Paralip. 29, 11)". Inc.: "Ja ha arribat, oyents meus, aquell alegre dia, ja teniu aquí aquella hora tan desitjada".
[29] F. [254-261v] (p. 505-520), al marge: "Acció de gràcias després de la professó". "Cantate Domino canticum novum quia mirabilem fecit (Psal. 97)". Inc.: "1. Per animar lo real profeta Davit al poble de Israel, que tantas grans favors".
[30] F. [262-267v] (p. 521-532), al marge: "Comunió", "Aquesta és millor que l'altra plàtica del mateix asumpto". "Venite ad me omnes qui laboratis et onerari estis et ego reficiam vos (Matt. 11)". Inc.: "Gràcies a Déu, cathòlics, que ha arribat ja aquell ditxós dia per lo qual tan suspiràvau, aquella hora que ab tantas àncias aguardàvau".
[31] F. [268-271v] (p. 533-540), al marge: "Acció de gràcies després de la professó". "Benedicite Deus caeli et coram omnibus viventibus confitemini illi quia fecit vobiscum misericordiam suam (Tobias 12 v. 6)". Inc.: "Beneït sia Déu etern; beneït siau, Jesús".
[32] F. [272-279] (p. 541-555): "Plàtica de la communió". "Accipite et comedite: hoc est opus meum (Mat. 26)". Inc.: "1. Havem arribat, en fi, a q. [?], a aquella hora tan esperada, a aquell moment tan desitjat en què vosaltres anau a rébrer lo fruit de vostres treballs, la recompensa de vostra penitència, el cumpliment de vostres desitgs".
[33] F. [282-289v] (p. 561-576): "Retorn de la profesó". "De magnis periculis a Deo liberati megnifice graticas agimus ipsi (2 Macabeorum 1 v. 11). Vel: Grati estote (ad Colossenses c. 3, v. 15). Inc.: "1. La mateixa natura inspira, diu sant Thomàs".
[34] F. [292-299] (p. 581-595): "Videte vocationem vestram fratres (1 Cor. 1 v. 26)". "Elecció de estat. 4 manament". Inc.: "1. Deya Sèneca que la major part dels hòmens que emprenen la navegació se fica al mar sens pensar en las tempestats que·ls poden succehir".
[35] F. [299v-304v] (p. 596-606): "Indulgèncias". Inc.: "1. Quant costa als pobres hortulans lo regar las plantas per tràurer de ellas la vivenda, si principalment han de tràurer l'aygua a força de braços".
[36] F. [306-310v] + [310-310v bis] + 310v [tris] (p. 609-622): "Elecció de director espiritual". Inc.: "1. Estava lo vell Tobias en certa ocasió donant vàrios consells a son fill y complanyent-se ab sa gustosa conversació li digué". Expl.: "illud enim cupiditas adquirendi".
Volum II
F. 1: "Índice de las doctrinas de aquest tomo".
[37] F. 11-[21v] (p. 1-22): "Doctrina 1ª, de la essència y excelència de la missió y dels medis per eixir fructuosa". Inc.: "1. La 1ª vegada, d. o. m., que·l profeta Zacarias obrí la boca y rompé l'ayre ab sas veus".
[38] F. [22-28v] (p. 23-36): "Doctrina primera de la penitència en general". Inc.: "Tothom sab que la doctrina christiana és un breu compendi o resumen de la doctrina de Christo". [La plàtica comença al f. [23], mentre que al full anterior es llegeixen després del títol i també al revers, diverses anotacions].
[39] F. [30-33] (p. 39-47): "Doctrina 2ª, del examen". Inc.: "Ahir férem la doctrina del sagrament de la penitència en general".
[40] F. [35-48] (p. 51-77): "Doctrina del examen per la confessió general junt ab la de l'examen, qu·és la segona". Inc.: "Estant en un poble com aquest lo gloriós sant Vicenç de Paül, fundador de estas missions". [La plàtica comença al f. [36], mentre que al full anterior es llegeixen després del títol i també al revers, diverses anotacions].
[41] F. [51-62v] (p. 83-104): "Doctrina 3ª, del dolor". Inc.: "Deum meum, loquar ad Dominum". Inc.: "Dixo santa Inés (día 21 enero, Ribadeneyra) al hijo".
[42] F. [64-74] (p. 107-127): "Propòsit. 4". Inc.: "És no petita la qüestió que y ha entre·ls doctors sobre si lo propòsit deu ser formal o basta lo virtual".
[43] F. [76-88v] (p. 131-156): "Ocasió pròxima, fasteigs y balls. C. 4". Inc.: "No té dubte que no basta qualsevol desitg per anar al cel. És constant que si per salvar-se fos suficient qualsevol desitg, no estaria com està l'infern ple de bons desitgs".
[44] F. [90-98] (p. 159-175): "Codern 5. De la confessió". Inc.: "Explicadas las 3 primeras consideracions, examen, dolor y professió, perquè lo sagrament de la penitència puga causar son efecte entra per son orde la 4, que és la confessió".
[45] F. [100-108] (p. 179-195): "Vergoña. 6". Inc.: "La confessió sagramental és un dels principals béns que i ha en la religió christiana. Ella és lo remey universal e infalible".
[46] F. [110-116] (p. 199-211): "Codern 7. Satisfacció". Inc.: "Quant un home ha agraviat a un altre, especialment si ell ne esperava grans ajudas".
[47] F. [118-128v] (p. 215-236): "2ª doctrina de la satisfacció. Còdex 7". Inc.: "1. Ja us diguí l'altre die (ahir) que no·s pot entrar al cel sens fer penitència".
[48] F. [130-143v] (p. 239-267): "Escàndol. 8. Currente rota dum urceum facere cogitat amphoram finxit manus". Inc.: "Aixís com basta un sol apestat per inficionar a tot un lloch y una ovella roñosa per pegar roña a tot un remat".
[49] F. [145-153v] (p. 270-287): "Maria santíssima. 9. Núm. 13". Inc.: "No és bon christià, diu lo venerable Palafoix, aquell que té en sos llavis a Déu y l'invoca si no·l té en las mans, si no·l té en las obras y dintre del cor".
[50] F. [255-260v] (p. 290-301): "Trinitat y Encarnació, 10. 11. Ubi difficultas occurrit semper accipiendum est illud quod haber minus de periculo (S. Thomas)". Inc.: "Un assumpto nos ofereix la doctrina de avuy que és soberaníssim, altíssim y profundíssim".
[En curs de descripció] |