DICCIONARI D'AUTORS I OBRES DE RELIGIOSOS CARMELITES DESCALÇOS A LA PROVÍNCIA DE SANT JOSEP DE CATALUNYA I TERRES DE PARLA CATALANA (1586-1835)

 

Joan Baptista de la Concepciˇ, Bori Badia (1659-1738)

Joan Baptista Bori Badia va néixer a Mataró el 4.3.1659. Era fill de Joan Bori, negociant, i d’Anna Badia.

Prof.: Barcelona, 5.2.1675.

Va ser prior del convent de Gràcia entre 1709-1712.

Va passar a Mèxic l’any 1716, acompanyant, en qualitat de secretari, el visitador general. Tanmateix podríem pensar que el seu trasllat a Amèrica devia tenir alguna cosa a veure amb l’austriacisme declarat del visitador, Francesc de Santa Maria, Pereller Gacià, nascut a Sabadell, però de pares mataronins, i també del seu propi posicionament en la guerra de Successió. No podem pas oblidar que el convent de Gràcia va significar-se notablement en la guerra de Successió i fins i tot va convertir-se en una mena de santuari de les restes del princep Jordi de Hesse Darmstadt. El seu passaport, estès a la Casa de Contratación de Sevilla el 17.1.1716, el descriu “de edad de zinquenta y siete años, de buena estatura, no grueso, ni mui delgado, pelo negro, calbo de la mollera, los ojos algo medrosos, los dientes de la enzía de arriba algo lastimados, y el color asimismo trigueño tostado”.

Arran de la mort del provincial Francesc de Santa Maria, esdevinguda a Mèxic el 1717, el succeirà en el càrrec i serà provincial de Mèxic fins al 1720, any en què va retornar a Catalunya, on consta que deixa de ser definidor de la província de Sant Josep cap al 1732.

Va morir a Barcelona el 13.7.1738.

“Habiendo ido a las Indias por secretario del visitador de aquella provincia, que nuestro P. Fr. Francisco de Santa María, y habiendo muerto allí dicho nuestro P. visitador, eligieron provincial de aquella provincia a nuestro P. Fr. Juan Bautista, y por los grandes trabajos que allí y en el camino padeció, se le engendró una hernia, y con unos dolores de orina tan vehementes que le duraron toda la ida. Fue religioso muy substancial y verdadero carmelita descalço, y muy apreciado de nuestro estado, y acompañándole las prendas de que Dios le había dotado de púlpito y sciencia, lo empleó la Religión en prior de Nuestra Señora de Gracia y de Matarón, y provincial de la provincia de Indias [...]. En el confesonario fue muy aplicado, especialmente en Matarón, adonde ha estado algunos años, y por lo mucho que allí le molestaban los seglares que por su consuelo acudían a él y no poder tolerar la carga grande que llevaba en el confesonario, pareció a los prelados retirarlo de allí y de llevarlo a este convento”.

 

OBRA

1. El silencio panegírico: Elogio de la Asunción de Nuestra Señora, pronunciado en la Metropolitana de México.

Imprès entre 1717-1720.

2. La mejor madre: Sermon panegyrico de Nuestra Señora del Carmen, predicado en su dia 16. de julio. En la solemne fiesta, que le consagra su illustrissima archi-cofradia en este Convento de carmelitas descalzos de San Sebastian de Mexico. Descubierto el Santissimo Sacramento, con el nuevo jubileo [...].

S. ll.: por los herederos de la viuda de M. de Rivera, 1719. 15 p.

 

BIBLIOGRAFIA

Beristáin de Souza, José Mariano; Medina, José Toribio. Biblioteca hispano americana septentrional: o, Catálogo y noticias de los literatos que o nacidos o educados, o florecientes en la América Septentrional Española, han dado a luz algún escrito, o lo han dejado preparado para la prensa, 1521-1850, II. Mèxic D. F.: Fuente Cultural, 1947, p. 134. // Beltran Larroya 1986: 192n, 205, 714-716.

[MGC]

 

 

Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona.
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. informacio@iec.cat - Informació legal

á